Verkeerseducatieve spellen

Antwerpse scholen kunnen gratis educatief spelmateriaal ontlenen. Maak je verkeerslessen interactiever én effectiever!

Je kan onderstaande spellen en materialen komen ophalen in Den Bell, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen. Enkel scholen van op het grondgebied van de stad Antwerpen kunnen dit materiaal ontlenen. Maak je keuze in het overzicht. Onder het overzicht vind je het reservatieformulier. Je krijgt per mail bevestiging van je reservatie.

Basisonderwijs

Horen, zien & rijden

Met dit lespakket bereid je kleuters voor op de gevaren van het verkeer. De nadruk ligt op praktijklessen en praktijktest.

  • Doelgroep: kleuters en 1ste graad lager
  • Aantal spelers: in klasverband
  • Duur van het spel: vanaf 1 lesuur (50 min.)
  • Materiaal: Het pakket wordt geleverd in een praktisch koffertje en bevat onder meer een brochure, drie bundels met spelfiches en een cd-rom.
  • Aantal: 5

Verkeersganzenbord

Door de vragen goed te beantwoorden en kennis van de verkeersborden geraak je “VEILIG naar school”.

  • Doelgroep: 1ste, 2de en 3de graad lager
  • Aantal spelers: in groepjes van 2 tot... of in klasverband 
  • (dit spel kan ook als individu worden gespeeld )
  • Duur: 1 lesuur (50 min.)
  • Materiaal: groot grondzeil
  • Aantal: 1

Kwartet

Dit kwartet leert de leerlingen de verschillende onderdelen van het verkeersreglement kennen.

  • Doelgroep: 1ste, 2de en 3de graad lager
  • Aantal spelers: 3 tot 6 per kwartet
  • Duur: 15 tot 20 minuten afhankelijk van het niveau van de leerlingen
  • Materiaal: Speelkaarten
  • Aantal: 3

Verkeersmemory

Wie de meeste verkeersborden (her)kent en onthoudt, wint.

  • Doelgroep: 2de en 3de graad lager
  • Aantal spelers: vanaf 2
  • Duur: meerdere keren per lesuur
  • Materiaal: Speelkaarten
  • Aantal: 4

Ren je verkeer(d)

Door juiste antwoorden te geven op vragen over de verkeersregels, verzamel je zoveel mogelijk balletjes.

  • Doelgroep: 2de en 3de graad lager
  • Aantal spelers: in klasverband
  • Duur: 1 lesuur (50 min.)
  • Materiaal: Mappen
  • Aantal: 2

RARA Verkeersbordspel

Elke speler probeert om het eerst te raden welk verkeersbord er op het kaartje van zijn tegenspeler staat. Wie na vijf spelletjes de meeste punten heeft, wint.

  • Doelgroep: 1ste, 2de en 3de graad lager
  • Aantal spelers: 2 tot 4 per spel
  • Duur: het spel kan meerdere malen per lesuur (50 min.) worden gespeeld
  • Materiaal: 2 spelborden met kaartjes
  • Aantal: 1

VerkeersTwister

Spelenderwijs maken leerlingen kennis met de verkeersborden en hun betekenis. Lenige spelers hebben een stapje voor: om de opdrachten goed uit te voeren, moet je je in de meest vreemde bochten wringen.

  • Doelgroep: 2de en 3de graad lager
  • Aantal spelers: 3 tot 7
  • Duur: Meerdere keren per lesuur (50 min.)
  • Materiaal: Zeildoek, draaiborden
  • Aantal: 1

Verkeerskist

Leg aan de hand van voorbeelden gekende verkeerssituaties uit. De leerlingen voorspellen hoe de situatie er even later zal uitzien. De verkeerskist maakt het ook mogelijk op een leuke en speelse manier de vele verschillende verkeersborden in te oefenen.

  • Doelgroep: 2de en 3de graad lager
  • Aantal deelnemers: in klasverband
  • Duur: 1 lesuur (50 min.)
  • Materiaal: 1 kist met magneetbord + verkeersborden, verkeerslichten, voertuigen en voetgangers
  • Aantal: 1

Verkeersdomino

Op een educatieve, speelse manier krijgen de leerlingen inzicht in het onderscheid tussen verschillende verkeersborden en hun betekenis. Per beurt wordt één dominosteen gelegd. Enkel dominostenen met dezelfde afbeelding passen aan elkaar. Dubbel-dominostenen moeten altijd dwars aangelegd worden, zodat er nieuwe aanlegmogelijkheden bijkomen.

  • Doelgroep: 3de kleuterklas, 1ste en 2de graad lager
  • Aantal spelers: van 2 tot in klasverband
  • Duur: Meerdere keren per lesuur (50 min.) 
  • Materiaal: 28 dominostenen met verkeersborden op
  • Aantal: 1

Verkeersslag

Op een educatieve, speelse manier krijgen de leerlingen inzicht in het onderscheid tussen verschillende verkeersborden en hun betekenis. De 2 groepen moeten uitzoeken waar elkaars borden zijn geplaatst. Ze doen dit door vragen te stellen. Men vraagt bv: Staat het bord voorrang aan rechts in dezelfde rij als het bord verboden te fietsen?

  • Doelgroep: 3de graad lager (2de graad)
  • Aantal spelers: per 3
  • Duur: 1 lesuur (50 min.)
  • Materiaal: matjes gescheiden door tussenschot, tussenschotblad, pionnen, kaartjes met verkeersborden.
  • Aantal: 2

Ik leer je verkeer

Leuke en leerzame puzzels over het verkeer. Met behulp van deze puzzels leren kinderen wat ze moeten doen in bepaalde verkeerssituatie. Hoe werkt bijvoorbeeld een stoplicht, wat is nou eigenlijk een zebrapad en wat doet een gemachtigde opzichter (klaar-over)?

  • Doelgroep: Kleuterklas- 1ste graad lager
  • Aantal spelers: 1
  • Duur: ongeveer 15 minuten
  • Materiaal: Puzzels
  • Aantal: 3

Verkeersspel Fietskoerier

Spelenderwijs de verkeersregels leren! In dit spel ben je een fietskoerier die pakjes rondbrengt. Als je een pakje aflevert ontvang je geld, maar daarmee ben je er nog niet! Je moet de verkeersregels wel kennen en je er ook aan houden, anders beland je in het ziekenhuis. Bovendien moet je fiets in orde zijn en blijven. De agent stuurt je naar de fietsenmaker en geeft je een boete als er iets aan je fiets mankeert. Wie is de beste fietskoerier?

  • Doelgroep: 2-3de graad lagere school
  • Aantal spelers: 2-4
  • Duur: ongeveer 30 min
  • Materiaal: speelbord
  • Aantal: 1

Bokabox Verkeer

De Bokabox Verkeer is een handige leskist over verkeersborden. De 4 basisborden, zonder pictogram, worden begeleid van tekstkaarten met daarop de betekenis. Spelenderwijs worden de basisborden opgebouwd met een pictogram en de aanvullende betekeniskaart. Kinderen krijgen zo gemakkelijker inzicht in het systeem van de verkeersborden. De belangrijkste borden voor veilig verkeer komen aan bod.

  • Doelgroep: lager onderwijs
  • Aantal spelers: in klasverband of individueel
  • Duur van het spel: 1 lesuur (50 min) of langer
  • Materiaal: 1 kist met basisborden, kaarten, pictogrammen
  • Aantal: 1

STOP-Pursuit

Op een speelse manier maken de deelnemers kennis met het STOP-principe van de stad Antwerpen. STOP staat voor prioriteit aan Stappers, Trappers, Openbaar vervoer en Privaat (auto) vervoer.

  • Doelgroep: Vanaf 6de leerjaar tot en met 2de graad secundair 
  • Aantal spelers: van 2 tot 6
  • Duur: meerdere keren per lesuur (50 min.)
  • Materiaal: spelbord, dobbelsteen, stopwatch, 300 vraagkaarten, 6 taartpionnen, 6x6 taartstukken

Secundair onderwijs

Mobipoly

Monopoly op het openbaar vervoer! Wie de meeste bus- en tramhaltes heeft, wint.

  • Doelgroep: 3de graad lager en 1ste graad secundair
  • Aantal spelers: max. 6 
  • Duur: 1 lesuur (50 min.)
  • Materiaal: spelbord (1,6mx1,6m), 2 dobbelstenen, 22 bushaltes, 40 Lijnspotters, 22 controleurs, 6 poppetjes, 16 kansvragen, 16 algemeenfondskaarten en speelgeld

MobiTwister

Met de mobiliteitstwister maak je spelenderwijs kennis met het openbaar vervoer. De lenige speler die als laatste overeind blijft, wint het spel.

  • Doelgroep: 3de graad lager en 1ste graad secundair
  • Aantal spelers: 4 tot 7
  • Duur: meerdere keren per lesuur (50 min.)
  • Materiaal: zeildoek (3,2mx3,2m) en een draaischijf
  • Aantal: 2

Mobimemory

De speler met de beste mobiliteitskennis en een goed geheugen, wint.

  • Doelgroep: 3de graad lager en 1ste graad secundair
  • Aantal spelers: vanaf 2
  • Duur: meerdere keren per lesuur (50 min.)
  • Materiaal: Speelkaarten
  • Aantal: 4

MobiSudoku

Inzicht krijgen in de Antwerpse mobiliteit. Het spel is gebaseerd op het originele Sudoku. Bij MobiSudoku worden foto's gebruikt in verband met het openbaar vervoer. Er is géén winnaar. Het spel heeft tot doel om op een plezierige en educatieve manier inzicht in het verkeer te verwerven en samenwerking in de klas te versterken.

  • Doelgroep: zowel voor lager als secundair
  • Aantal spelers: van 2 tot 6 per groep (per klas)
  • Duur: Meerdere keren per lesuur (50 min.) 
  • Materiaal:  81 magneetplaatjes
  • Aantal: 2

STOP-Pursuit

Op een speelse manier maken de deelnemers kennis met het STOP-principe van de stad Antwerpen. STOP staat voor prioriteit aan Stappers, Trappers, Openbaar vervoer en Privaat (auto) vervoer.

  • Doelgroep: Vanaf 6de leerjaar tot en met 2de graad secundair 
  • Aantal spelers: van 2 tot 6
  • Duur: meerdere keren per lesuur (50 min.)
  • Materiaal: spelbord, dobbelsteen, stopwatch, 300 vraagkaarten, 6 taartpionnen, 6x6 taartstukken
  • Aantal: 2

Materiaal

Dronkemansbrillen

De spelers ontdekken de gevaren en gevolgen van alcohol en druggebruik en het negatieve effect ervan op je handelingen.

  • Doelgroep: 2de en 3de graad secundair. 
  • Aantal spelers: in klasverband + 1 begeleider
  • Duur: 1 lesuur (50 min.).
  • Materiaal: zwarte harde plastiek koffer met een set van 6 brillen verpakt in een zwart stoffen tasje, een reinigingsdoekje en een rol geel lint.

Hesjes

Begeef je tijdens verkeerslessen veilig in het verkeer.

  • Doelgroep: Leerlingen en Volwassenen.
  • Materiaal: Hesjes verkrijgbaar in de maten Small, Medium en Large.
  • Aantal: 5 dozen (30 stuks per doos).

Universele fietshelmen

Begeef je tijdens verkeerslessen veilig in het verkeer.

  • Doelgroep: Basisonderwijs.
  • Materiaal: fietshelmen zijn (beperkt) in grootte verstelbaar.
  • Aantal: 1 doos (30 stuks).

Lees ook

Schrijf je in op onze nieuwsbrieven om op de hoogte te blijven van alle nieuws en activiteiten.

Schrijf je in