De stad Antwerpen wil haar schoolomgevingen veiliger maken. Schoolstraten kunnen daarbij helpen door de verkeersdrukte bij het begin en het einde van de schooldag te beperken.
In een schoolstraat wordt aan het begin en einde van de schooldag (op vaste tijdstippen), gedurende maximaal een half uur, voorrang gegeven aan schoolgaande kinderen en hun ouders die zich te voet of met de fiets verplaatsen. De straat wordt afgezet met nadar- of afsluithekken om alles veilig te laten verlopen. Auto’s mogen de straat niet inrijden, maar mogen de straat wel stapvoets verlaten.
Bij de start en het einde van de schooldag verandert de straat voor een schoolpoort in een chaotische omgeving met veel auto’s, fietsers en voetgangers. Deze verkeerschaos zorgt enerzijds voor een onveilige omgeving en veroorzaakt anderzijds heel wat fijn stof en uitlaatgassen. Een schoolstraat biedt een oplossing voor deze verkeersdrukte. Door gemotoriseerd verkeer tijdelijk niet meer toe te laten wordt de schoolomgeving aangenamer, veiliger en gezonder.
Neen, niet in elke straat waar een schoolpoort ligt, is een schoolstraat mogelijk. Alleen als de school in een ‘woonstraat’ is gevestigd, kan er een schoolstraat worden ingevoerd.
In deze gevallen kan het niet:
De school staat zelf in voor:
Op 25 april 2022 werd de eerste vaste schoolstraatafsluiting in gebruik genomen in de Hertoginstraat (2018 Antwerpen/KLA). Er gebeurde ook al een plaatsing in: Biestraatje (Berendrecht/De Brenne), Leon Stampelaan (Deurne/Drakenhof), Baron Leroystraat (Deurne/'t Baronneke), Geluwestraat (Berchem/Hinkelpad), Korte Scholierstraat (2060 Antwerpen/De Musjes) en Demerstraat (2060 Antwerpen/'t Spoor)
Het komende schooljaar zal een nieuwe aanbesteding gebeuren, om een stadsbrede uitrol te kunnen voorzien.
Schoolstraten worden altijd opgestart op vraag van de school.
De oorspronkelijke procedure voorzag vooraf een uitgebreide bevraging van de buurt. Dit werkte enorm vertragend. De verkorte procedure die tijdens de coronaperiode ontstond, is nu model voor de huidige procedure.
De locaties worden eerst op hun geschiktheid gescreend. Indien dat een positief resultaat geeft, wordt de schoolstraat eerst zes maanden als proefopstelling opgestart. Nadien volgt een evaluatie, waarbij naast het district, de brandweer, de politie ook ouders en buurtbewoners worden bevraagd. Indien het geheel gunstig wordt geadviseerd, kan de schoolstraat definitief ingericht worden.