Inspiratiedag 'Exclusief Inclusief' 2019

Op deze pagina vind je een overzicht van de dag en het materiaal van de lezingen en break out sessies dat gebruikt werd op de inspiratiedag "Exclusief Inclusief" van 22 maart 2019.

Programma met links naar materiaal

Programma

 

 

Welkom / check-in

 

Jan De Vos, OnderwijsNetwerk Antwerpen

Plenaire sprekers

Break Out Sessies

Break out sessies reeks 1

  1. Redelijke  aanpassingen  in  de  klas – een  zoektocht  naar  participatie  voor  elke leerling
    Elisabeth De Schauwer (UGent, vakgroep Orthopedagogiek)
  2. Missing  voices
    Inge Van de Putte (Potential en UGent, vakgroep Orthopedagogiek)
  3. Inclusieve praktijk Nürnberg
    Christian J. Büttner, Tanja Klieber, Ute Ehrenfeld, Dr. Thomas Beutl, Stephan Birkenmeier (Nürnberg)
    Inès Vermander, Tine Verwulgen, Veerle Van den Eynde (ondersteuners)
  4. GOL(l)D:  Gericht Ondersteunen van Leerkrachten in het Leren omgaan met Diversiteit, met de focus op het diversiteitsdenken
    Joke Adriaensens, Mieke Avonds (AP Hogeschool)
  5. Gedrag dragen vanuit de context (contextueel handelen) 
    (Infofiche)
    Bert Murawski (Karel de Grote Hogeschool)
  6. “Werken” met SmartGames
    Werkdoc_Camelot Junior
    Werkdoc_Castle Logix
    Werkdoc_Colour Code
    Werkdoc_Deducktion
    Werkdoc_Drie Kleine Biggetjes
    Werkdoc_Roodkapje DeLuxe
    Werkdoc_Smart Car
    Werkdoc_Zien Is Snappen
    Dany de Vooght & Ann Neetens
  7. Gebruik een eigen case om de redelijkheid van aanpassingen af te wegen, met Unia (basisonderwijs)
    Extra01
    Extra02
    Carmen Van Puyenbroeck, Gert Backx, Olivier Clauw
  8. Samenwerkingspraktijken van leerkrachten om inclusief onderwijs te realiseren
    Dries Vansteenkiste & Nick Ferbuyt (UAntwerpen)
  9. Ondersteunen rond gedrag
    Beno Schraepen (AP Hogeschool)
  10. UDL (resonansonderzoek KdG-Artevelde)
    Werkdocument UDL
    Elisa Vandenbussche (Arteveldehogeschool. BanaBa opleidingen buitengewoon onderwijs en zorgverbreding en remediërend leren)
  11. Opvang & vrije tijd: een inclusieve benadering
    Marleen Laureyssens (regie buitenschoolse kinderopvang stad Antwerpen) i.s.m. Heder, Katrinahof en Koraal

 

Break out sessies reeks 2

  1. Ouderbetrokkenheid bij kinderen met specifieke onderwijsbehoeften in de klas
    Elisabeth De Schauwer (UGent, vakgroep Orthopedagogiek)
  2. Missing  voices
    Inge Van de Putte (Potential en UGent, vakgroep Orthopedagogiek)
  3. Lijm nodig? Mobiele begeleiding op de klasvloer en daarbuiten
    Gaby Pereira (Heder)
  4. GOL(l)D:  Gericht Ondersteunen van Leerkrachten in het Leren omgaan met Diversiteit, met de focus op het diversiteitsdenken
    Joke Adriaensens, Mieke Avonds (AP Hogeschool)
  5. De leerzorg van de toekomst: de sensitieve leerkracht
    (Infofiche)
    Bert Murawski (Karel de Grote Hogeschool)
  6. Psychisch welzijn kinderen & jongeren
    Brenda Froyen (lerarenopleider AP Hogeschool, auteur, lid van de Hoge Gezondheidsraad)
  7. Gebruik een eigen case om de redelijkheid van aanpassingen af te wegen, met Unia (secundair onderwijs)
    Extra01
    Extra02
    Carmen Van Puyenbroeck, Gert Backx, Olivier Clauw
  8. Potential in de JOMA-basisschool
    Nick Ferbuyt (Potential en UAntwerpen)
  9. Ondersteunen rond gedrag
    Beno Schraepen (AP Hogeschool)
  10. UDL (resonansonderzoek KdG-Artevelde)
    Werkdocument UDL
    Elisa Vandenbussche (Arteveldehogeschool. BanaBa opleidingen buitengewoon onderwijs en zorgverbreding en remediërend leren)
  11. Opvang & vrije tijd: een inclusieve benadering
    Marleen Laureyssens (regie buitenschoolse kinderopvang stad Antwerpen) i.s.m. Heder, Katrinahof en Koraal

 

Afsluitend woordje door Jinnih Beels, (Schepen voor Onderwijs, Jeugd, Integratie en Inburgering, stad Antwerpen) 

Schepen Jinnih Beels houdt toespraak

Het lied van de inspiratiedag.

Maud Wilms, zelf mama van een kind met extra onderwijsbehoeften, liep een ganse dag rond en sprokkelde mooie ideeën en verrassende uitspraken. In de loop van de dag zelf componeerde ze een lied speciaal voor de inspiratiedag. Op het einde bracht ze dit lied als mooie afsluiter van een zeer geslaagde dag.

 

De video en de tekst kan je vrij downloaden.

Vermeld bij gebruik a.u.b. steeds "Inspiratiedag Exclusief Inclusief - Netwerk rond Inclusie - Onderwijsnetwerk Antwerpen".

Lees ook

Schrijf je in op onze nieuwsbrieven om op de hoogte te blijven van alle nieuws en activiteiten.

Schrijf je in