IAC? Inclusief onderwijs? Of gewoon het Beverklasje?

Kleuterschool OLV Pulhof stapte in september 2022 in op het pilootproject Individueel Aangepast Curriculum (IAC). We spraken met de zorgleerkrachten over hun eerste ervaringen in het projectteam.

Jullie school is ingestapt in het pilootproject IAC. Niet echt een gemakkelijke term. Wat betekent IAC voor jullie?

Evelien: “Voor mij betekent het kinderen de kans geven om in hun buurt in school te blijven, bij hun vriendjes in de klas, in plaats van naar buitengewoon onderwijs te gaan. “

Marylien knikt: “Voor mij betekent het hulp aanbieden op maat van elk kind. Alle kinderen de kans geven om onderwijs te krijgen. Het betekent dat je moet blijven zoeken om onderwijs te laten werken op school.

Flexibel zijn dus, en kijken naar mogelijkheden voor inclusief onderwijs?

Evelien: Het is een bredere visie die wij als school hebben of ik als persoon. Ik denk bij mezelf  “A, ja dát kan ook inclusief onderwijs betekenen”.

Welke steun biedt het pilootproject IAC?

Marylien: “We kunnen samen overleggen met scholen die dezelfde kijk op onderwijs hebben. We delen al informatie binnen onze scholengemeenschap, maar we merken wel dat het scholen zijn met een andere context.” Zitten jullie daarom met andere scholen binnen het project om de tafel? “Je leert van elkaar. Je voelt dat er niet alleen voor staat. Er zijn nog mensen die zoekende zijn, en samen weten we meer dan alleen.”

"Samen school maken over de muurtjes heen."

Evelien: “Het begin van het project ging voornamelijk over beleid, maar de werking begint nu door te sijpelen tot de klasvloer. Zo komen er nu ook vragen van onderaf, vanuit de leerkrachten. We hebben vandaag onze eerste intervisie sessie gehad over verwezenlijkingen op de klasvloer. Een intervisie is wat jullie vandaag hebben gedaan? Marylien: “De klasleerkracht komt met een vraag en iedereen helpt met advies en geeft een andere invalshoek”. Evelien: “Een dag zoals vandaag zal invloed hebben tot op de klasvloer. Het begin (van het project) ging nog over beleid, maar nu begint het door te sijpelen en komen er ook vragen van onderuit.” 

Jullie school heeft ook een IAC-coördinator als deel van het project. Hoe werkt dat?

Marylien: “De IAC-coördinator kan van klassen wisselen en samen zoeken naar adviezen die passen. Het is een heel andere blik.  We willen de leerkrachten betrekken in het lerend netwerk, maar ze zijn moeilijk te vervangen in de klas. Evelien vult aan “We willen dat binnen onze school ook tijd wordt gemaakt om na te denken over inclusief onderwijs en de leerkrachten te bevragen. Hoe zien jullie dat, hoe kunnen we dat op onze school integreren?”

Pilootproject IAC Evelien en Marylien zorgleerkrachten OLV Pulhof

“Inclusief onderwijs is een bredere visie die wij als school hebben, of ik als persoon”

Hebben jullie advies voor scholen die nadenken om aan de slag te gaan met inclusief onderwijs?

Evelyn: “Scholen beseffen misschien niet dat ze al een stuk bezig zijn met inclusief onderwijs of  IAC”. Die kindjes zitten ook op andere scholen. Alleen hebben ze soms de titel nog niet. Ze zitten er wel en ze werken er al mee. Een IAC verslag kan een houvast geven. Dit is het nu en we gaan ermee aan de slag. Marylien: “Het zit in de ervaring, het proces meemaken, weten dat er een lerend netwerk bestaat en dat je het opnieuw kunt bevragen”.

Wat zou je graag zien veranderen of verbeteren?

Evelyn: Mocht ik minister zijn zou ik meer expertise uit het buitengewoon onderwijs willen inzetten als ondersteuning in regulier onderwijs. Hierdoor kan er nog inclusiever worden gewerkt. Denk maar eens aan expertise die zij hebben in logopedie, ergotherapie of psychologie. Dat zou een duurzame oplossing voor mij zijn. We hebben een goede start gemaakt, maar er is nog zoveel meer nodig.

Schrijf je in op onze nieuwsbrieven om op de hoogte te blijven van alle nieuws en activiteiten.
Schrijf je in